چاپ مطلب

رژیم غذایی در کولیت اولسراتیو

تاریخ انتشار ۱۳۹۷/۸/۳ , ۰:۴۵

رژیم غذایی خاص میتواند برای کودکان مبتلا به بیماری کرون یا کولیت مفید باشد

به گزارش HealthDay News که در سال 2017 منتشر شد، بر اساس پژوهش کوچکی مشخص شد کودکان مبتلا به کولیت اولسراتیو (زخمی) و بیماری کرون ممکن است بدون دارو و تنها با مصرف رژیم غذایی خاصی بهبود یابند.

این رژیم غذایی حاوی غذاهای غیر فراوری شده مانند میوه، سبزیجات، گوشت و تخمه و مغزهای درختی بود. ظرف دوازده هفته رعایت این رژیم غذایی، تمامی علائم این بیماریهای التهابی روده در هشت کودک مبتلا از بین ده کودک مورد بررسی، از بین رفت.

در این پژوهش مشخص شد بدون مداخلات دیگر یا ایجاد تغییرات دیگر میتوان علائم بالینی و همچنین آزمایشگاهی افراد را بهبود داد. مولف این مقاله دکتر دیوید ساسکیند پروفسور پزشکی اطفال و رئیس بیمارستان کودکان سیاتل، میگوید: "نتایج این پژوهش عجیب نیست، چرا که پژوهشهای مقدماتی و پیشین چشمان ما را به این ایده که رژیم غذایی تاثیر زیادی دارد، گشود. "

بیماری التهابی روده 1.6 میلیون امریکایی را گرفتار کرده است. هم بیماری کرون و هم کولیت بیماریهای خود ایمنی محسوب میشوند. این دو بیماری علائم مشابهی مانند دل درد، اسهال، خونریزی راست روده و یا یبوست دارند.

درمان استاندارد بیماری کرون و کولیت زخمی میتواند شامل مصرف استروئید و سایر داروهای سرکوب کننده ایمنی باشد. گاهی اوقات عمل جراحی برای برداشتن بخش آسیب دیده روده لازم است.

ده کودک شرکت کننده در این پژوهش بین 10 تا 17 سال سن داشتند. رژیم غذایی موسوم به رژیم غذایی کربوهیدراتهای خاص است. هیچ اقدام دیگری برای درمان کولیت زخمی یا بیماری کرون فعال در این کودکان انجام نشد. در این رژیم غذایی غلات، بیشتر محصولات لبنی و غذاهای فراوری و قند به جز عسل حذف شد. افرادی که از رژیم غذایی کربوهیدراتهای خاص استفاده میکردند میتوانستند غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند میوه، سبزیجات، گوشت و انواع تخمه و مغزهای درختی را مصرف نمایند.

پروفسور ساسکیند بیان میدارد دانشمندان هنوز مطمئن نیستند چگونه تغییرات برنامه غذایی میتواند صدمه دیدن آستر روده در اثر بیماری التهابی روده را کنترل کند اما چند نظریه در این زمینه وجود دارد. اول این که مشخص شده است رژیم غذایی بر میکروبیومها (microbiome ) تاثیر میگذارد. میکروبیومها گونه ای از باکتریهای موجود در دستگاه گوارش هستند که بر گوارش و سیستم ایمنی تاثیر میگذارند. وی میگوید: "یکی از دلایل احتمالی علت تاثیر گذاری غذا درمانی این است که این کار باعث میشود میکروبیومها از حالت پیش التهابی به غیر التهابی تبدیل شوند. "

برنامه غذایی بر مصرف غذاهای غیر فراوری شده و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات و آجیل متمرکز است.

"یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که افزودنیهای زیادی در غذاهایی که میخوریم وجود دارد که میتواند بر لایه پوشاننده سطح داخلی روده تاثیر بگذارد. این رژیم غذایی این مواد مخرب را از آستر مخاطی روده در روده ها خارج میکند."

دکتر جیمز لوئیس هیئت علمی و رئیس بنیاد کولیت و کرون  IBD Plexus Programامریکا به انجام تحقیقات ملی در پیشرفت مقایسه کارایی رژیم غذایی کربوهیدراتهای خاص موسوم به رژیم غذایی مدیترانه ای در بهبودی بیماران کرون کمک میکند. لوئیس مقاله جدید ساسکیند را مورد تمجید قرار داده و بیان میدارد علیرغم کوچک بودن این مطالعه، به تحقیقات در حال انجام و رو به رشد در این زمینه کمک میکند.

لوئیس میگوید: "حتی موثرترین درمانهای استاندارد ما بخشی از بیماران مبتلا به بیماری فعال مداوم بهبود نمی یابند یا روده نمیتواند کامل بهبود یابد. همین کافیست که نیاز به رویکردهای درمانی دیگری داشته باشیم. "

لوئیس همچنین پروفسور اپیدمولوژی بالینی و پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیای فیلادلفیاست.

ساسکیند و لوئیس اتفاق نظر دارند که بهبودی تجربه شده در کودکان مبتلا به بیماری التهابی روده با رعایت رژیم غذایی کربوهیدراتهای خاص، باید در بیماران بزرگسال نیز امکان پذیر باشد. این تحقیقات جدید اخیرا در Journal of Clinical Gastroenterology منتشر شده است.              دوستدار شما دکتر بهروز مقدادی

چاپ مطلب